Μισογυνισμός και κακία

Της Αλεξάνδρας Τσόλκα

Το μισογυνικό, ή ακόμα καλύτερα μισανθρωπικό, σύστημα κρεοπωλείου, σαν αυτό των σύγχρονων μέσων μαζικής ενημέρωσης, που λοιδορεί, χλευάζει, κάνει συστηματικό μπούλινγκ στις δημόσιες –και όχι μόνο– γυναίκες, δεν είναι κάτι καινούριο προς συζήτηση. Οι γυναίκες, ως αναλώσιμο είδος, δεν έχει σημασία αν είναι μορφωμένες, πανέξυπνες, εργατικές, δυναμικές, καταρτισμένες, έμπειρες. Το να είναι εμφανίσιμες και αισθησιακές μετράει. Και εμείς οι γυναίκες φυσικά και υποκύπτουμε στην παγίδα τού να αρέσουμε στο σύστημα, και όχι κυρίως στους εαυτούς μας, ακόμα και αν παραμορφωνόμαστε στο ανελέητο κυνήγι με τον χρόνο και τις ψεύτικες, ιλουστρασιόν γυναίκες των εξώφυλλων και του φωτοσόπ.

Νέο φυσικά και δεν είναι όλο αυτό και άπειρο μελάνι έχει χυθεί από επιστήμονες και διανοητές για την εμπορευματοποίηση της γυναίκας στον κόσμο μας. Το απεχθές όμως φαινόμενο του μισογυνισμού των λαϊκών εντύπων που κάνουν μπούλινγκ στις δημόσιες γυναίκες μοιάζει με μολυσματική νόσο που εξαπλώνεται και γιγαντώνεται.
Η Μενεγάκη χωρίς ρετούς, με «μαλλιά σαν καταΐφι» και κυτταρίτιδα. Χλευάστε την, λοιπόν, που μετά από τέσσερις γέννες και τις δεκαετίες να περνούν δεν μοιάζει με πλαστική κούκλα, αλλά με κανονικό –και όμορφο– άνθρωπο. Η Σίσυ Χρηστίδου δεν είναι έτσι όπως φωτογραφίζεται, αλλά αλλιώς, με παραπανίσια κιλά, και φοράει ριχτά, άρα «τσίμπησε». Θυμόμαστε όλοι το δημόσιο μπούλινγκ της εκπομπής «Καλημερούδια», που πρότειναν στην Κορινθίου τι να φοράει γιατί έχει «χοντρά πόδια» και παραπανήσια κιλά. Η ίδια η Έλλη Στάη τοποθετήθηκε δημόσια στο ότι δεν την ήθελαν στο Mega στις ειδήσεις, γιατί είναι «γριά». Οι δημόσιες γυναίκες σπεύδουν να απολογηθούν ως ένοχες, ταπεινωμένες, και να φωτογραφηθούν για τα σόσιαλ μίντια ημίγυμνες, άβαφες, όπως σηκώνονται από το κρεβάτι, στα μπάνια τους, στα WC αν έχουν καλό φωτισμό και να τονίσουν «Να λοιπόν πώς είμαι στ’ αλήθεια».

Τα σχόλια για τα πολλά φίλτρα, την επάλειψη βαζελίνης ή την κάλτσα που χρησιμοποιήθηκαν για τα πλάνα της Πέγκυ Ζήνα, ενώ δεν τα ‘χει ανάγκη και είναι ωραιότατη, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται σαν μέσα από λιβάνια όπως τα εικονίσματα των αγίων μας, και μεγάλη η χάρη τους και ήμαρτον, έκαναν την τραγουδίστρια να φωτογραφηθεί άβαφη μέσα σε ένα ασανσέρ λέγοντας: «Εδώ έχει φίλτρα που τα ψάχνω;».

Οι ερωτικές επιλογές πάλι μιας γυναίκας δημόσιας, που έχει περάσει τα 40, επικρίνονται και γίνονται αντικείμενο αστεϊσμού. Αν μια νεαρή 25χρονη και κούκλα τα έχει με έναν 75χρονο, βαθύπλουτο κοιλαρά, είναι φυσικό και χαιρετίζεται ως αγάπη χωρίς ηλικίες. Αν μια καλλονή σαν την Τζένη Μπαλατσινού τα έχει με έναν νεότερό της άντρα, με διαφορά ακόμα και πέντε ετών, γίνεται ανέκδοτο και χλευάζεται με σχόλια τύπου «αυτός καλέ –απαραίτητο το καλέ σ’ αυτό το είδος χιούμορ– κάνει για την κόρη της»! Η Ναταλία Γερμανού κάθε τρεις και λίγο καλείται σε δημόσια απολογία για τις επιλογές της σε ερωτικούς συντρόφους, απ’ τους οποίους συνήθως δείχνει, αν όχι μικρότερη, τουλάχιστον συνομήλικη. Οι λεζάντες στα έντυπα και τα σχόλια στα πάνελ μόνο σε λιντσάρισμα της δημόσιας γυναίκας με την κυτταρίτιδα ή τα παχάκια στους γοφούς δεν παρακινούν, αφήνοντας μια κακία, μια μικροψυχία και ένα φθόνο να πλανάται σαν τοξική διαρροή δηλητηριώδους αερίου. Και οι άλλες γυναίκες, περνώντας στη θέση των τέλειων, των άψογων, χωρίς ούτε ένα ελαττωματάκι επάνω τους, γελάνε κοροϊδευτικά, πρώτες αυτές στο κράξιμο της ηλικίας, της κυτταρίτιδας, του πάχους, για να θεωρούνται εξαίρεση. Άλλωστε ισχύει πάντα το να περιγελούμε τους άλλους, για να μην περιγελάσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s