Πώς να Αξιολογείς την Επίδοση σου by G. Economides

Είτε ασχολείσαι με τον αθλητισμό , τις επιχειρήσεις, τον ακαδημαϊκό χώρο ή τις τέχνες , υπάρχει ένα ερώτημα όπου όλοι πρέπει να απαντήσουν : Είσαι ευχαριστημένος με την επίδοση σου ; Η απάντηση σε αυτό θα καθορίσει όχι μόνο το πώς βλέπεις το παρελθόν σου, αλλά επίσης θα δημιουργήσει τις βάσεις για το μέλλον σου .

Εάν ένα άτομο είναι συνεχώς απογοητευμένο από την επίδοσή του, αυτό θα οδηγήσει σε μια συσσώρευση αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία θα συνδεθούν με την εν λόγω δραστηριότητα. Για παράδειγμα, κάποιος που έχει επανειλημμένα πρόβλημα με τη δημόσια ομιλία , θα δεχθεί σταδιακά ότι δεν είναι ένας καλός δημόσιος ομιλητής , και έτσι μπορεί αρχίσει να το αποφεύγει .

Αντίστοιχα , ένας φοιτητής με κακή επίδοσή πολλών ετών, μπορεί να αρχίσει να βλέπει τον εαυτό του ως ένα « κακό φοιτητή » . Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από το «καλός μαθητής που πήγε άσχημα σε κάποιο διαγώνισμα ” ή ” ένας φοιτητής  που δεν τα πήγε καλά αυτή τη φορά “.

Το « κακός φοιτητής » έχει ενσωματώσει τη δυσαρέσκεια με την απόδοσή του στην ταυτότητά του. Αυτό διαμορφώνει τις προσδοκίες του από τον εαυτό του. Κατά κάποιο τρόπο , αυτό τον απαλλάσσει από την ευθύνη  του να γίνει καλύτερος, αλλά ταυτόχρονα, του στερεί την δυνατότητά  να αλλάξει .

Τι θα συνέβαινε όμως εάν ο ίδιος αξιολογούσε τη δική του απόδοση ως θετική, ή τουλάχιστον έβλεπε βελτίωση;

Από την άλλη μεριά,ο υπερβολικός ενθουσιασμός και η αισιοδοξία για τις επιδόσεις μας, μπορεί να μας οδηγήσει σε κινδύνους και να μας κάνει να αγνοήσουμε τα προειδοποιητικά σημάδια. Πώς όμως μπορεί κανείς να βρει την ισορροπία ;

Ένα μαχαίρι είναι πολύ κακό κουτάλι και ένα κουτάλι είναι ένα άχρηστο μαχαίρι … Κάθε αξιολόγηση πρέπει να είναι σχετική με το τί θέλουμε να επιτύχουμε. Σε αντίθετη περίπτωση , ανοιγόμαστε  σε άσχετη κριτική ή έπαινο .

Επιπλέον , αυτός ο στόχος είναι καλύτερα να είναι προσωπική μας επιλογή. Αν δεχτούμε τον στόχο όπως μας δίνεται από κάποιον άλλο , τότε η δύναμη της αξιολόγησης  βρίσκεται τελικά με το πρόσωπο που θέτει το στόχο . Αυτό που πραγματικά θέλουμε στη συνέχεια είναι να ικανοποιήσει το εν λόγω πρόσωπο , και όχι το στόχο καθε αυτό. Έτσι το κίνητρο μετατοπίζεται από την εσωτερικό ( ‘θέλω να κάνω αυτό ‘ ) σε εξωτερικό ( ‘Έχω να το κάνω αυτό , γιατί έτσι μου είπαν’). Ακόμη και μια απλή αλλαγή του στόχου από το ‘έχω να κάνω αυτό το έργο’ στο ‘ θέλω να εντυπωσιάσει το αφεντικό μου’ , βάζει το άτομο πίσω στη θέση δύναμης και ανοίγει άλλες επιλογές για δράση .

Η ρύθμιση στόχου είναι ένα τεράστιο θέμα από μόνο του , αλλά προς το παρόν θα υποθέσουμε ότι έχει συμφωνηθεί ένας στόχος . Μέρος μιας στρατηγικής ρύθμισης  στόχου είναι πώς να αναγνωρίζουμε όταν ο στόχος έχει επιτευχθεί . Για παράδειγμα , για ένα δρομέα ο στόχος θα μπορούσε να είναι να μειώσει τον καλύτερό του χρόνο , αλλά και να βελτιώσει την τεχνική του. Όποιος και αν είναι ο στόχος , θα πρέπει να δηλώνεται ρητά.

Στο παράδειγμα του δρομέα , υπάρχουν δύο κριτήρια :  ποιός ήταν ο χρόνος και πόσο καλή ήταν η τεχνική. Διαχωρίζοντας σαφώς τα κριτήρια αυτά είναι το δεύτερο βήμα για την αξιολόγηση της επίδοσης.

  • Διάλεξε ένα στόχο που μπορείς να επηρεάσεις το αποτέλεσμα

Αυτό μπορεί να φαίνεται προφανές , αλλά παραδόξως , είναι το συχνότερο λάθος. Ας πάρουμε τους αρσιβαρίστες ως παράδειγμα: όλοι όσοι πηγαίνουν σε ένα διαγωνισμό θέλουν να κερδίσουν. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να ελέγξει πόσα κιλά θα σηκώσει ένας άλλος αθλητής! Έτσι, το να κερδίσει κανείς τον διαγωνισμό είναι εκτός του ελέγχου του. Επιπλέον, αν κάποιος καταφέρει να κερδίσει, αυτό δεν είναι πραγματικά καλό μέτρο της επίδοσής του, καθώς είναι υπερβολικά εξαρτημένο από τις επιδόσεις των άλλων αθλητών. Αντί αυτού , μια καλύτερη ιδέα είναι να μετρηθεί η επίδοση από τα πράγματα που μπορούμε να ελέγξουμε , όπως οι προηγούμενες επιδόσεις μας.

  • Αξιολόγησε Σωστά τα Κριτήρια

Είναι ακόμα προτιμότερο εάν τα κριτήρια των στόχων είναι συνδυασμός γεγονότων και συναισθημάτων. Για κάποιον που δίνει μια παρουσίαση, αυτό μπορεί να σημαίνει να την κρατήσει σε συγκεκριμένο χρόνο και να μιλήσει με καθαρή φωνή , ενώ αισθάνεται αυτοπεποίθηση. Αυτό διευρύνει την αξιολόγηση της απόδοσης από μόνο το ‘γεγονός’ στην ‘διαδικασία’. Συχνά με τη βοήθεια ενός εμπείρου, μπορεί κανείς να αρχίσει την αποσαφήνιση και τον προσδιορισμό του κάθε συναισθήματος, ώστε να δημιουργήσει μια ζώνη που το μυαλό πηγαίνει αυτόματα.

  • Χρησιμοποίησε τα Κριτήρια ως Κλίμακες

Κριτήρια «Όλα ή τίποτα» χωρίς ενδιάμεσα στάδια καθιστούν πολύ δύσκολο να μετρήσουμε μια σταδιακή αλλαγή. Ένας κομψός τρόπος για να αξιολογήσει κανείς την επίδοσή του είναι να σηματοδοτήσει την επίτευξη του κάθε κριτηρίου ως ποσοστό : 100% θα ήταν μια τέλεια επίδοση προς κάθε κριτήριο .

Ωστόσο , μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι όλα αυτά είναι άχρηστα για μια επίδοσή one-off. Το λάθος σε αυτή τη λογική είναι πως καμία επίδοσή δεν είναι πραγματικά one-off! Ακόμη και μια τελική παρουσίαση ή παράσταση μηνών προετοιμασίας θα πρέπει να βασίζεται σε πρόβες , και η ποιότητα αυτών θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την τελική ποιότητα της απόδοσης. Έτσι , θα πρέπει επίσης να αξιολογεί κανείς  τις πρόβες για να πάρει την κατά μέσο όρο πιθανότητα επιτυχίας σε κάθε του κριτήριο.

  • Χρησιμοποίησε Μέσους Όρους

Κάθε καλός επιστήμονας θα συμβούλευε ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τυχαίου λάθους σε μία μόνο μέτρηση – το ίδιο ισχύει και εδώ. Αν όμως κοιτάμε πως τα κριτήρια πληρούνται κατά μέσο όρο, αυτό θα ακυρώσει πολλές τυχαίες περιστασιακές επιρροές , και θα δώσει μια καλύτερη εικόνα. Η παρακολούθηση των μέσων όρων θα δείξει πώς προχωράμε και αν είναι καιρός να ξανά ορίσει τους στόχους.

  • Γράψε την Αξιολόγηση Σου

Οποιαδήποτε αξιολόγηση είναι καλύτερα γραπτή . Αυτό θα αφήσει αποδείξεις και στοιχεία για το πώς αλλάζει η επίδοσή μας μακροπρόθεσμα. Αν θέλουμε να αποφασίσουμε αν θα συνεχίσουμε ένα χόμπι ή μια επιχείρηση, αυτά τα στοιχεία θα βοηθήσουν να μας θυμίζουν πόσο μακριά έχουμε έρθει και πόσα έχουμε επιτύχει . Είναι γνωστό πρόβλημα πως πολλοί άνθρωποι ξεχνούν ή υποτιμούν τις προσπάθειες και τους αγώνες τους. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει με δύο τρόπους , κάνοντας τα επιτεύγματα φαίνεται πιο εύκολα από ότι ήταν , ή απορρίπτοντας ότι  έχει γίνει . Εν πάση περιπτώσει , αυτό σημαίνει ότι δεν γίνεται να έχουμε μια ισορροπημένη άποψη , αν δεν αξιολογούμε τακτικά και γραπτά την επίδοσή μας .

Ακόμη, η γραπτή αξιολόγηση εισάγει ένα ακόμη λογικό επίπεδο μεταξύ της βιωματικής επίδοσης και αξιολόγησής της . Αυτό συμπληρώνει την “ συναισθηματική ανάλυση» ( πώς νοιώθαμε εκείνη την ώρα), η οποία είναι συχνά επικεντρώνεται στα καλύτερα ή χειρότερα σημεία. Ο λόγος για αυτό έγκειται στην ανατομία του εγκεφάλου ( όπως έδειξε ο LeDoux ), καθώς και την εξέλιξη του ανθρώπου .

Συνοψίζοντας, αν θέλουμε να κρίνουμε την επίδοσή μας, είναι καλύτερο να το κάνουμε σε σχέση με έναν σαφή στόχο, χρησιμοποιώντας τόσο γεγονότα όσο και συναισθήματα για κριτήρια, τα οποία μπορούμε πραγματικά να επηρεάσουμε. Επίσης, τα κριτήρια αυτά τα χρησιμοποιούμε σαν κλίμακες και σε τακτική βάση. Αυτό μπορεί να φαίνεται πολλή δουλειά και κατά έναν τρόπο είναι! Ωστόσο, αυτό δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να είναι οι ίδιοι δίκαιοι κριτές του και ως εκ τούτου υπεύθυνοι για το έργο τους . Αυτό είναι ένα από τα κλειδιά για τη διατήρηση των κινήτρων σε μακροπρόθεσμη βάση και να αποφευχθεί φαύλος κύκλος συναισθημάτων που μπορεί να οδηγήσουν σε burn-outs .

ΠΗΓΗ : humanadvanced.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close